Osteopatisk behandling

Syftet med en osteopatisk behandling är att undanröja spänningar och blockeringar samt felställningar i ryggrad, bäckenet och skelettet och därigenom aktivera människans självreglerande kraft. I behandlingen ingår olika mjukdels-massage, manipulations och mobiliseringstekniker. Efter en grundläggande undersökning av kroppen som helhet, ställs en diagnos utefter patientens problem.

Behandlingen sker med effektiva metoder för att återställa balansen i kroppen. Där stor vikt läggs vid kroppens större leder. Behandlingen förbättrar en mängd olika tillstånd som cirkulatoriska (kalla händer och/eller fötter), yrsel, svullnader i kroppen och ledvärk. Mycket goda resultat vid kontorsrelaterade problem såsom ”musarm”, med smärtor och stelhet i nacke, huvud, domningar/stickningar i arm och hand.
Varje behandling journalförs för bästa möjliga uppföljning.

Våra vanligaste behandlingar

NACKE OCH AXLAR

Ett av de vanligaste problemområden är att ha ont i axlar, nacke eller huvud.  Orsaken till besvären varierar och saknar gemensam nämnare.  Oftast är det kombination av flera olika orsaker som ligger bakom besvären. En fokuserad behandling i axel- och nackparti släpper spänningar som kan ge upphov till huvudvärk och dålig sömn.

LÄNDRYGG

Väldigt många känner av värk i ländryggen i samband att man reser sig upp ifrån sängen eller från sittandes. Med huggsmärta och strålande smärta ner för sätet och benen. Detta kan orsakas av en sträckning i de sammanlänkade delar som ryggen är uppbyggd av, överansträngda muskler och senfästen. Detta går bra att behandla med olika tekniker och mjukdelsbehandling.

IDROTTSMASSAGE

Denna behandlingsform är en djupgående massage behandling som ger en avslappnad effekt på spänd muskulatur vilket leder till att muskelns återhämtning påskyndas och risken för skador minskas. Även mycket bra vid behandling av spännings problem i rygg, nacke, axlar och armar samt stela ben och säte.